Цікава подія сталася в World of Warcraft в 2005 році яка зробила внесок в науку та пандеміологічні досліди. Ця подія відома за назвою Corrupted Blood (Зіпсована кров) чи пандемія в WoW. Така сама пандемія яку ми пережили, мабуть що ще переживаємо з 2020. Давайте розглянемо цю подію, та користь аналізу ігрових світів, досвід яких може допомагати в реальному житті.

Частина 1: WoW? Нє не чув…

Частина 1: WoW? Нє не чув…

Гадаю що не існує геймерів та розробників, хто не знає MMO гру World of Warcraft, доречі ій вже 18 років, та по цей час вона нараховує мільйонний онлайн! Саме тому багато розробників вважали, що Blizzard уклала угоду с дьяволом, вони вміють робити культові ігри та створювати хардкорну аудиторію, яка десятиліттями з Blizzard. Мабуть саме тому Microsoft купив Blizzard майже за 69 мільярдів доларів. Але сьогодні не про це, повернемося до нашого WoW та пандемії.

Частина 2: Зіпсована кров (Corrupted Blood)

Blizzard вирішила порадувати гравців та випустила новий патч – підземелля Зул’Гуруб (Zul’Gurub) з його володарем, Хаккаром. Він міг накладати на суперника закляття Зіпсована кров (Corrupted Blood), наслідком якого була втрата пойнтів здоров’я гравця, не прокачені персонажі не вижили, а прокачені до високого рівня втрачали протягом 10 секунд приблизно 1500 пойнтів. Це закляття заражало інших персонажів, які знаходилися близько до гравця та навіть тварин й NPC-персонажів.

Планувалося, що даний дебаф буде діяти тільки в межах Зул’Гуруба та зникне після загибелі Хаккара. Але в патч був баг, який і призвів до величезної пандемії у світі WoW.

Частина 3: Яким же чином відбувалося зараження?

Розробники упустили обеззараження помічників після покидання території рейду. Гравець, що брав участь у битві проти Хаккара, призивав супутника, який після своєї присутності вже був носієм цього вірусу.

В результаті цього дуже багато гравців низького рівня вмирали миттєво, потім знову відроджувалися та гинули, не погравши й хвилинку. 

Розробник пропонував методи спасіння, наприклад, самоізоляцію, евакуацію поселень, карантинні зони. Але, з ряду причин гравці не хотіли дотримуватись рекомендацій. Нічого не нагадує?. Немало прокачаних персонажів навмисно йшли в місця скупчення гравців, щоб інфікувати ще більше персонажів. В результаті, Азерот перетворився на пустир…

Ну а далі відбувся величезний спад економіки, переміщення ресурсів сповільнилося, ринки стали спустошуватися. Епідемія тривала пару тижнів. Баг із зараженням виправив новий патч, сервер трошки відкатили. Прихильники теорій змов висували версію, що це все було заплановано розробниками. В результаті, все повернулося до звичайного режиму.

Найцікавіше в цій історії те, що пандемія у WoW – виявилася реальною моделлю поширення вірусу. Епідеміологи вважають, що гравці у віртуальному світі діють так само, як і люди в реальному. Далі цей феномен почали вивчати різні науковці.

Наприклад, дана ситуація дуже подібна поширенню пташиного грипу. Качки, яких перевозили на літаках, розносили хворобу у різні частини світу. У World of Warcraft аналог цьому – міньйони та тварини-улюбленці, які могли телепортуватися у різні місця ігрового всесвіту.

Частина 4: Наука

Епідеміологія – це галузь науки, яка займається дослідженнями розповсюдженням інфекційних захворювань і боротьбою з ними.

Одна з найперших спроб аналізу проблеми захворюваність і смертність, був аналіз Даніель Бернулл в 1766 р він створив математичну модель для демонстрації ефективності щеплення від віспи. С тих часів епідеміологія не стоїть на місці, та ми як людство створили багато систем, математичних моделей, симуляцій для прогнозування розповсюдження та протидії різно матніх епідеміям. 

Завдяки зростанню обчислювальних потужностей ми багато в чому досягли успіху. Але згенеровані комп’ютером моделі розповсюдження захворювань, якими б складними та всеосяжними вони не були, завжди матимуть обмеження — поведінка людини часто може бути непередбачуваною, ірраціональною та неможливою для моделювання. Отже, питання, яке хвилює епідеміологів, полягає в тому, як ввести людський фактор у моделі поведінки​​! 

Для цього як мінімум потрібно провести експеримент з великою кількістю людей, яким би загрожувала реальна небезпека, щоб вони проявили всі можливі варіанти поведінки людського фактора при загрозі смерті, але при цьому щоб людям в реальності нічого не загрожувало. Як ви розумієте кейс з Corrupted Blood (Зіпсована кров) з WoW і є таким випадковим експериментом! Випадковий чи ні, то вже біс його знає, але науковцям цей кейс допоміг написати десятки наукових робіт в яких вони попереджали, що сучасні епідеміологічні засоби безпеки можуть виявитися не ефективні. Коронавірус це підтвердив, то ж подивимось, чи ми як людство зуміємо виправити помилки?

Висновок

Хочемо ми чи ні, але ігри та віртуальний світи дають нам змогу знаходити відповіді на проблеми реального світу, та навіть можуть бути помічниками в їх вирішенні.